Ochrona małoletnich

NZOZ ,, AVAMED”  Sp. z.o.o jest podmiotem leczniczym, który świadczy również świadczenia medyczne
dla pacjentów małoletnich.  


Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki
 jest działanie  dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.

W naszej Przychodni  wprowadzone zostały – zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich

 STANDARDY OCHRONY DZIECI

Przychodnia ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem,                                              która kompleksowo określa:

  • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu;
  • sposób reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia, i zasady prowadzenia rejestru interwencji;
  • zasady bezpiecznych relacji personel  – dziecko i dziecko – dziecko;
  • zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych;
  • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci;
  • zasady monitorowania wskaźników wdrożenia Polityki w życie;
  • działalność szkoleniową;

Powyższe cele realizowane są poprzez wdrożone Standardy Ochrony Dzieci;

  •  Dokument „Standardy ochrony małoletnich” został opracowany, zgodnie z USTAWĄ

z dnia 13 maja 2016 r. (z póź. zmianami) o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich,  Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych Ustaw (Dz.U. poz. 1606) z póź. zmianami.

  • Zapoznanie pracowników Przychodni, małoletnich, ich rodziców oraz opiekunów prawnych             ze „Standardami ochrony małoletnich”. Dokument jest dostępny  i upowszechniany.
  • Monitorowanie, edukację i angażowanie pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci .
  • Wdrożono w Przychodni procedury/instrukcje zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.
  • Poprzez zapewnienie skutecznej ochrony na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich, identyfikacje potrzeb i wymagań stron zainteresowanych oraz współpracę ze społecznością lokalną;
  • Zapewnienie  wykwalifikowanego personelu, który w sposób ciągły doskonali swoją wiedzę i podnosi kwalifikacje zawodowe;
  • Wzmacnianie w Przychodni poczucia bezpieczeństwa małoletnich w obszarze relacji społecznych oraz ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami.

PREZES  NZOZ ,, AVAMED”  Sp. z.o.o w Częstochowie deklaruje,
 iż  poprzez osobiste zaangażowanie w realizację Standardów Ochrony Dzieci zapewni stałe, skuteczne i efektywne funkcjonowanie oraz doskonalenie.

Wszystkich pracowników, a szczególnie ZARZĄD czyni odpowiedzialnymi za realizację w/w Polityki  
w odniesieniu do ich stanowisk pracy i zobowiązuje do wykazywania inicjatywy w zakresie doskonalenia
w/w Standardów.

INFORMACJE DLA MAŁOLETNICH PACJENTÓW

JESTEŚMY TUTAJ PO TO, ABY CI POMAGAĆ:

  1. Pamiętaj, jako nasz Pacjent jesteś dla nas bardzo ważny.
  2. Naszym celem jest leczenie i pomaganie.
  3. Chcemy, abyś czuł się w naszej Przychodni jak najlepiej.
  4. Opiekujemy się Tobą teraz, bo potrzebujesz pomocy.
  5. Nasz Personel jest po to, aby pomagać dzieciom, udzielać im wsparcia, jeśli więc masz jakiekolwiek pytania, czy prośby zwróć się do któregoś z naszych pracowników.
  6. Jeśli chcesz, powiedz, jak lubisz, aby do Ciebie się zwracać.
  7. Śmiało możesz zapytać, każdego naszego pracownika, o to jak ma na imię.
  8. Pamiętaj o tym, że jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe, po prostu o to spytaj,
    a my postaramy się to wyjaśnić.
  9. Jesteś naszym pacjentem, chcemy abyś wiedział, że Twoje zdrowie jest dla nas bardzo ważne.
  10. Jeśli jest coś, co Ci nie odpowiada, nie czekaj powiedz o tym wprost naszemu pracownikowi, bądź swoim rodzicom, opiekunom.
  11. Staramy się wykonywać badania w sposób taki, aby nie sprawiać Ci bólu, nie zawsze jest to możliwe, czasami musimy działać szybko w trosce o Twoje zdrowie.
  12. Jeśli jest Ci smutno, tęsknisz za kimś, po  prostu powiedz nam o tym, postaramy się wspólnie z Tobą Ci pomóc. Jeśli potrzebujesz pocieszenia, nie wstydź się możesz nas o to poprosić, bez Twojej zgody nie będziemy tego robić, nie martw się o to.
  13. Opiekujemy się wszystkimi pacjentami tak samo, nie zawsze będziemy mieli tyle czasu, dla Ciebie, ile może byś chciał, ale będziemy się starali, aby mieć go jak najwięcej.
  14. Pamiętaj, o tym, że będziemy starali się pytać Cię o Twoje zdanie w sprawach,
    w których możemy dać Ci wybór.

PROSIMY CIĘ PAMIĘTAJ, ABY PRZEBYWAJĄC W NASZEJ PRZYCHODNI:

  1. Zachowywać się z kulturą.
  2. Szanować innych w tym swoich rówieśników.
  3. Przestrzegać obowiązujących zasad i reguł porządkowych.
  4. Wykonywać polecenia naszego personelu.

CHCEMY ABYŚ WIEDZIAŁ, PRZECZYTAJ TO UWAŻNIE:

Jeżeli spotkało Cię w domu, albo w naszej Przychodni, coś, czego nie akceptujesz, coś co Cię niepokoi, martwi, smuci, albo ktoś Cię skrzywdził lub zachował się w sposób nieodpowiedni, albo w sposób, którego nie akceptujesz, śmiało możesz nam o tym powiedzieć i poprosić o pomoc np. lekarza, pielęgniarkę, położną. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był bezpieczny.

PRZEMOC FIZYCZNA:

  1. To przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone.
    • Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko.
    • Może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
    • To bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, kopanie dziecka, potrząsanie nim lub rzucanie, drapanie, szczypanie, gryzienie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, przypalanie, poparzenie lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś.

PRZEMOC EMOCJONALNA:

1. Przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania.

2. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, ignorowanie potrzeb emocjonalnych dziecka, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianie, oczernianie, odrzucanie, upokarzanie, straszenie, przypisywanie negatywnych cech dziecku, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje
z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem/opiekunem a dzieckiem.

3.  Przemocą jest także nieodpowiednia socjalizacja, demoralizacja, a także sytuacja, gdy dziecko jest świadkiem przemocy.

PRZEMOC SEKSUALNA:

1.  Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem.

2. Włączanie dziecka w aktywność seksualną: którą nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób, i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa.

3. Aktywność seksualna między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.

4.  Kontakt fizyczny (dotykanie intymnych części ciała, penetracja).

5. Bez kontaktu fizycznego – ekshibicjonizm, wszelkie formy werbalnego molestowania i skłaniania do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming (uwodzenie w internacie w celu nawiązania kontaktu).

6. Komercyjne kontakty seksualne z dzieckiem (wyzyskiwanie seksualne dziecka), gdy w zamian za udział w czynnościach seksualnych dziecko otrzymuje korzyść lub obietnicę korzyści.

ZANIEDBANIE:

  1. Niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw przez rodziców, opiekunów, lub inne osoby zobowiązane do opieki, wychowania i ochrony dziecka.
  2. Obejmuje zarówno pojedyncze sytuacje, jak i schemat funkcjonowania, w którym rodzic/opiekun nie zapewnia odpowiednich warunków rozwoju i dobrostanu dziecka.
  3. Może to dotyczyć takich obszarów jak:
    • zdrowie,
    • edukacja,
    • rozwój emocjonalny, odżywianie,
    • schronienie i bezpieczne warunki życia.

INFORMACJE O MOŻLIWOŚCI UZYSKANIA BEZPŁATNEJ POMOCY
PRZEZ DZIECKO

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży czynny całą dobę przez cały tydzień. Pamiętaj masz prawo szukać wsparcia dla siebie. Jeśli tego potrzebujesz zadzwoń pod bezpłatny numerem: 116 111

Więcej informacji możesz także uzyskać wchodząc na stronę www.116111.pl

Rzecznik Praw Dziecka prowadzi darmowy, całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania gdzie zarówno dzieci, jak i ich rodzice, czy opiekunowie mogą w każdej chwili uzyskać profesjonalne wsparcie psychologiczne i prawne. Jeśli tego potrzebujesz zadzwoń/pod bezpłatny numer:

800 12 12 12

Każde dziecko telefonując pod wskazane numery może porozmawiać o wszystkim, o  przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadcza. Może uzyskać pomoc w sytuacji, kiedy czują się dyskryminowane, kiedy doświadcza przemocy lub jest jej świadkiem.